top of page

מה אתם יודעים על מעגל התנופה של חייכם בגילים המתקדמים?


ידידיי, אני רוצה לעשות לכם הכרות עם הסרוטונין. אם לא הכרתם אותו עד כה, כדאי שתתחילו להכיר אותו.

הסרוטונין הוא נוירוטרנסמיטור (מוליך עצבי כימי) המעורב בוויסות תהליכים במערכת העצבים המרכזית שלכם. מרבית תאי המוח שלכם מושפעים ישירות או בעקיפין מרמות הסרוטונין שיש לכם, וכך גם השרירים, חלק ממערכת הלב וכלי הדם והמערכת האנדוקרינית (ההורמונלית) שלכם.

ירידה מתמשכת ברמות הסרוטונין גורמת להפרעות גופניות ובריאותיות שונות - כאבים כרוניים בשרירים וברקמות החיבור, תסמונת המעי הרגיז, מיגרנות והשמנת יתר, נדודי שינה ואף הפרעות אכילה. היא גם גורמת להפרעות נפשיות - מחשבות שליליות, התקפי חרדה, הערכה עצמית נמוכה, והתנהגויות אובססיביות.

לכן חשוב שתכירו אותו ותדעו כיצד למנוע יריד מתמשכת ברמת הסרוטונין שלכם ובכך תחסכו לכם כאבים, מועקות, מחלות וחיים פחות מאושרים ויותר קצרים.

אז מה עושים?.

הרופא שלכם יציע לכם תרופות שאמורות להעלות בחזרה את רמת הסרוטונין שלכם, אך לתרופות אלה יש השפעה זמנית ומנות יתר שלהן עשויות לגרום למה שקרוי 'הרעלת סרוטונין'.

במחקרים רבים נמצא כי התמדה בפעילות גופנית יעילה בהעלאת רמות הסרוטונין בגופנו לפחות כמו תרופות ואין לה השפעות שליליות. הבעיה היא שרובנו לא מצליחים לגייס בתוכנו את המוטיבציה הנדרשת להתמדה בפעילות גופנית מתמשכת. זו כבר קשורה במחסום גדול ועמוק יותר.

המחסום הזה מכונה 'מעגל מסכל', או 'מעגל מרושע' (vicious cycle). זה הוא מעגל המתייחס לשרשרת גורמים שמחזקים הדדית את עצמם דרך לולאות משוב feedback loop)), כאשר בכל אינטראקציה במעגל מחזקת את ההשפעה השלילית של לולאת המשוב הקודמת לה. מעגלים אלה יימשכו באותו כוון עד לתוצאות הסופיות (detrimental results), אלא אם תהיה התערבות של גורם חיצוני שישבור את השפעת המעגל המסכל הזה.

מבלי שאתם מודעים לכך, גלגל התנופה המניע את המעגל המסכל הזה מותנע כאשר אתם מכילים על עצמכם את תפיסת הזקנה - תפיסה עצמית של התמעטות, התרוקנות וכפיפות. אתם חשים פגועים וחלשים ובמצב כזה אתם מתקשים לגייס את רוח הלחימה הנחוצה לכם במאבק הקיומי שלכם עם תופעות ההזדקנות.

התפיסה הזו גורמת לתהליכים שמוליכים להיחלשות של המערכת החיסונית שלכם ולהתמעטות ולשיבושים ההולכים וגוברים של פעולת הסרוטונין בגופכם.

מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות, חשפו את הקשר הזה שבין תפיסת החיים לבין רמת ייצור סרוטונין בגופנו.

אז בוודאי תשאלו איך משתחררים מהמעגל המסכל הזה?

התשובה לכך היא על ידי שינוי כוונו של גלגל התנופה – שינוי בסיסי בתפיסת החיים האישית שלכם בגילים המתקדמים. במקום לתפוס את השנים המתקדמות של חייכם כתקופת הזקנה, נכסו אותם לכם כ'עת התבונה'. בעוד שזקנה זו תפיסה של התרוקנות, של התמעטות ושל כפיפות, 'עת התבונה' זו תפיסת חיים של התחדשות, של התמלאות ושל הזדקפות.

תפיסה כזו תפעל לא רק על המחשבות והרגשות שלכם, היא תפעל גם על גופכם כמחוללת בו 'מעגל מאגבר חיובי' (A virtuous circle) והוא זה שיעלה בכם את המוטיבציה הנדרשת להתמדה בפעילות גופנית מתמשכת ומוטיבציות נוספות שלא רק יעלו את רמת הסרוטונין בגופכם אלא גם יאפשר לכם להגיב על האתגרים האחרים של הגילים המתקדמים בחייכם כמו מנצחים ולא כפגועים וחלשים.

bottom of page